Svaka mačka je potencijalni nosilac korona virusa!

Iako Covid – 19 zvanično ne može da naudi kućnim ljubimcima, bolest koju izaziva mačiji korona virus po pravilu ima fatalan ishod

Naša planeta suočava se sa posledicama virusa Covid-19 koji pustoši gradove i kosi milione stanovnika iz svih krajeva sveta. Prema nekim tvrdnjama, ova teška respiratorna bolest nalik gripu prenesena je na ljude putem kontakata sa slepim miševima, ljuskavcima i zmijama. Nasuprot novom korona virusu koji napada ljude, mikroorganizmi ovog tipa se pojavljuju i kod kućnih ljubimaca. Mačiji korona virus veterini je odavno poznat. Ukoliko pronađe pogodnog domaćina, u ovom slučaju mačku sa hroničnim zdravstvenim problemima, ovaj virus koji izaziva bezazleno oboljenje, manifestujuće u obliku blage groznice i dijareje, može da se pretvori u dželata koji usmrćuje mačku za manje od pola godine.

Pročitajte još https://pet-svet.rs/ljubimci-i-akupunktura/

Mačiji infektivni peritonitis (FIP) je po prirodi fatalna i agresivna bolest koju izaziva mačiji korona virus (FECV). Prognoza je obično nepovoljna, jer se znaci oboljenja pojave ukoliko je mačka već narušenog zdravlja. Lek ne postoji, pa vlasnik treba da razmišlja o tome kako da ljubimici olakša preostale dane života ili da je humano oslobodi patnje. Period od pojave simptoma bolesti do uginuća mačke traje između tri i 6 nedelja, ali njene patnje mogu trajati i duže, čak pola godine.

Pročitajte još Eterična ulja

Peritoneum je glatka opna koja prekriva organe trbušne duplje, a peritonitis je zapaljenje ove membrane

Bolest se javlja kod mačaka uzrasta od 6 meseci do pet godina, ali to nije pravilo. Mačke koje u velikom broju žive u domaćinstvima, odgajivačnicama ili prihvatilištima, ozbiljni su “kandidati” da se zaraze ovim kobnim virusom, kao i jedinke koje su obolele od mačije virusne leukemije, mačije virusne imunodeficijencije, stare mačke i jedinke koje pate od drugih hroničnih oboljenja.

Od mačije korone mogu da obole i mnoge divlje mačke: lav, jaguar, ris...

Isprva mačka pokazuje znake anemije, telesna temperatura joj je povišena, nema apetit i gubi na težini, povraća, ima dijareju i brzo dehidrira, a mačke koje su u procesu reprodukcije imaju probleme ili im je okot slabog zdravstvenog stanja.
Postoje dva oblika ove bolesti: takozvana “vlažna” forma, specifična po tome što se simptomi pokazuju veoma brzo, u stomaku mačke se nakuplja tečnost, pa trbuh deluje poput balona, ali nije bolan na dodir. U grudnoj duplji takođe se može skupljati tečnost koja otežava disanje, izaziva kašalj i veliki zamor. „Suva“ (granulomatozna) forma karakterističana je po simptomima koji se sporo ispoljavaju, u zavisnosti od toga koji organ u telu je napadnut, pa se javljaju uvećanje jetre i slezine, žutica, bubrežna oboljenja, problemi sa očima i poremećaji centralnog nervnog sistema.

Mačke se mogu zaraziti direktnim i indirektnim kontaktom izlučevina iz disajnih puteva, fekalijama i mokraćom, putem zagađenih činija za hranu, posuda sa posipom, u igri ili kontaktima druge vrste. One prolaze kroz usta u gastrointestinalni trakt, umnožavaju se i napadaju limfne čvorove i imuni sistem.

Stručnjaci tvrde da se virus korona najverovanije ne prenosi sa čoveka na mačku i obrnuto, niti se smatra zdravstvenim rizikom za pse i druge domaće životinje

Prema rečima veterinara, dijagnoza se postavlja na osnovu kliničkih simptoma, zajedno sa rezultatima laboratorijskih analiza krvi i tečnosti dobijene punktiranjem trbušne ili grudne duplje, rendgenskim i citološkim pregledom. Samo na osnovu kompletnog pregleda i dobijenih rezultata može se postaviti sumnja, a potom i dijagnoza bolesti. Osim toga, ukoliko vlasnik primeti i da mačka spava duže, ili se pojavljuju neuobičajeni neurološki problemi, poseta veterinaru je neminovna.

Pročitajte još Mačke i vreme

Vakcina se još čeka

U svetu se koriste vakcine koje se primenju davanjem u nos mački, ali se zbog nezgodnog načina aplikacije i nedovoljne sigurnosti radi se na stvaranju bolje vakcine. U Srbiji vakcina protiv mačijeg infektivnog peritonitisa još nije zaživela u široj upotrebi.

Bolest se najčešće javlja kod mačaka uzrasta od šest meseci do 5 godina

Foto Pixabay